Tesla Supercharger - allt du behöver veta!

24.04.2025

Att ladda på en Tesla supercharger är inte speciellt svårt, särskilt om du har en Tesla. Förutsatt att du ställt in betalning i Tesla-appen är det bara att åka dit, plugga in laddkabeln och njuta av en kopp kaffe eller en promenad medan bilen laddar. Men för den som vill veta lite mer och kunna optimera sin laddning fullt ut finns det mer att känna till, vilket vi gör ett försök att guida dig igenom i detta inlägg.

Olika versioner av Tesla Supercharger

Det finns några olika versioner av Tesla Supercharger som erbjuder olika laddkapacitet.

V1 Supercharger har en maxkapacitet på 120 kW och är första generations snabbladdare som inte längre finns i Sverige.

V2 Supercharger har en maxkapacitet på 150 kW där två laddpunkter dela på den kapaciteten. Det innebär att om något annat fordon laddar från laddpunkten bredvid så delar ni på 150 kW. Laddpunkterna är ofta märkta 1A, 1B, 2A, 2B osv, så om någon redan laddar från 1A ska du undvika 1B och istället försöka hitta en laddpunkt där både A och B är lediga. V2 Supercharger har två laddkablar, där den nedre är en modifierad typ2-kabel för äldre Tesla Model X och Model S, medan den övre är en CCS som kan nyttjas av alla nyare Tesla (och de flesta andra moderna elbilar).

V3 Supercharger har en maxkapacitet på 250 kW. Fördelningen sker dynamiskt beroende på din bils kapacitet och hur stor del av laddstationen som nyttjas, så här spelar det ingen roll vilken laddpunkt du väljer. Utseendemässigt ser V2 och V3 liknande ut, men du ser ändå lätt skillnaden genom att V3 enbart har en laddkabel.

V4 Supercharger har en maxkapacitet på 350 kW och även här sker fördelningen dynamiskt mellan de laddpunkter som nyttjas på laddstationen. Då de modeller som säljs i Sverige (Model S, X, 3 och Y) har en maximal laddeffekt på 250 kW blir dock skillnaden mellan V3 och V4 inte så tydlig för oss. Om/när Cybertruck eller andra nya Tesla-modeller blir tillgänglig även hos oss kommer dock den fulla effekten av V4-laddare att kunna nyttjas.

Vilken Tesla Supercharger ska jag välja?

Ofta är det svårt att välja, utan man får helt enkelt ta den Supercharger som ligger bäst till utifrån din resplan och den inbyggda navigatorn i din Tesla fungerar alldeles utmärkt för att optimera din reseplanering. Men har du möjlighet så är det så klart fördelaktigt att välja en nyare - V4 är bättre än V3 som är bättre än V2. På en del laddstationer i Sverige finns det en blandning av exempelvis V2 och V3 eller V4. Då är det fördelaktigt att välja V4 före V3 och V3 före V2. Och för att repetera - om du hamnar vid en V2-laddare (med dubbla laddkablar) ska du försöka hitta en laddpunkt där både A och B är lediga.

Hur ska jag ställa bilen vid en Tesla Supercharger?

V2 och V3 Supercharger är utformade med hänsyn till att Tesla har ladduttagen bak till vänster på bilarna. Du ska därmed parkera i rutan vid den laddpunkt du vill använda och nyttja laddpunkten som är bak till vänster om bilen. V4 har en längre laddkabel och är därmed inte lika beroende av hur bilen placeras. 

Det som är försvårande är att många av Tesla Superchargers nu är öppna även för andra elbilsmärken, där ladduttagen sitter på olika ställen. Här får man helt enkelt använda sitt sunda förnuft och försöka undvika att blockera mer än den laddpunkt som ska nyttjas. Ditt sunda förnuft och omtanke om andra kommer även till nytta om du exempelvis har släp eller husvagn när du ska ladda. Om det är en välbesökt laddstation bör du ställa bilen så att du undviker att blockera fler laddpunkter alternativt att du kopplar bort släp/husvagn innan laddning.

Hur snabb laddeffekt kan jag få på en Supercharger?

För att få ut maximal laddeffekt så behöver batteriet förkonditioneras (vilket sker automatiskt om du har navigering inställd på en Tesla Supercharger) samt att laddnivån (SOC) i din bil behöver vara relativt låg (upp till ca 40% för bästa effekt). Nedan diagram visar en jämförelse mellan V2 och V3 laddare och ger ett exempel på hur laddeffekten förändras beroende på SOC. Som synes är laddeffekten som högst när batteriet blivit varmt och vid låg SOC och minskar succesivt från ca 40% SOC (V3 minskar redan tidigare). Detta diagram kan även vara bra att ha i åtanke när dina laddstopp planeras. Det kanske kan kännas rationellt att genomföra så få laddstopp som möjligt, men beroende på att laddeffekten är högre vid lågt SOC kan det om så är möjligt vara bättre mer fler och kortare laddstopp. Det underlättar också för dina medtrafikanter, genom att minska eventuella köer vid Supercharger, om du undviker att ladda till SOC på 80% eller högre.

Tips på tidsfördriv vid laddning

Förutom en uppfriskande promenad eller en kopp kaffe kan ett laddstopp även vara ett bra tillfälle att njuta av din favoritserie på Netflix eller spela någon av de inbyggda spelen i din Tesla. Personligen uppskattar jag "Beach Buggy Racing 2" där det numera även finns möjlighet att tävla mot andra genom inbyggda topplistor för respektive Supercharger-station. För att förbättra spelupplevelsen kan vi rekommendera att införskaffa en trådlös handkontroll.